Riga, Latvia
IN COLLABORATION WITH CEĻUPROJEKTS LTD
Autoostas konkursa priekšlikums ir viengabalains būvapjoms ar raksturīgu siluetu. Radīts autoostas funkcijai atbilstošs dinamisks, mūsdienīgs, tehnisks ēkas tēls. Konkursa priekšlikums dod maksimālo gruntsgabala noslodzi. Izmantota pazemes telpa, izveidots papildus būvapjoms Prāgas ielas pusē, paredzēti mūsdienīgi, slēgti autobusu peroni, Kanāla malas labiekārtojums un gājēju sasaiste ar Daugavu, jauns savienojums ar Vecrīgu un tirgu, tiešs savienojums ar Rīgas dzelzceļa staciju, uzlabota satiksme organizācija.
Novecojušās platformas un ēkas pāļu pamatu remontēšana ar rievsienas palīdzību un ikgadēja smilts papildināšana nākotnē, nav uzskatāms par ilgtspējīgu, mūsdienīgu risinājums. Tā vietā paredzēta platformas un konstrukciju demontāža un jauna izbūve, izmantojot pazemes telpu pilsētas apstākļos. Mūsdienīgs funkcionālais risinājums un raksturīga formu valoda ir tieši ekonomiski pamatota — mainot ēkas tēlu, paplašināsies pasažieru loks, kas izvēlēsies autoostas pakalpojumus, tā nodrošinot autoostas attīstību.
Būvapjoms papildināts ar piecstāvīgu apjomu, kas plānā izvietots sekojot Centrāltirgus paviljonu ritmam. Galvenā ieeja autoostā akcentēta ar vertikālu apjomu, slīpais iegriezums iekadrē tirgus paviljonu skatā no Vecrīgas puses.
Ēkas nesošā metāla konstrukcija pagriezta 45 grādu leņķī, fasādē eksponētie, konstruktīvie rombi veido vienotu ansambli ar Rīgas dzelzceļa tilta dizainu. Skatam klīstot pāri Daugavai sasaucas Nacionālā bibliotēka, autoostas spicais ieejas akcents un tirgus paviljonu arku šķautnes. Projektētais ēkas apjoms pietuvināts Maskavas ielai, paredzot otru ieeju autoostā no Maskavas ielas puses. Galvenās ieejas laukums Prāgas ielas pusē atvēlēts gājējiem.
Izstieptais grunsgabals nosaka lineāru autobusu satiksmes organizāciju. Vispiemērotākais risinājums novietnei būtu autobusu caurbraukšana bez apgriezšanās apļa — iebraukšana no Maskavas ielas puses, izbraukšana no Prāgas ielas puses uz 13. janvāra ielu. Šāds risinājums pilnībā sevi attaisnotu Zemgales tilta izbūves gadījumā, kur Prāgas ielas attālums līdz paredzamajam viadukta pacēlumam nodrošinātu iespēju autobusus izvest uz Zemgales tilta apli un tālāku nokļūšanu visos virzienos. Ietverot šo iespēju, autobusu brauktuvi paredzam blakus dzelzsceļa uzbērumam, lai auto plūsma, nogriežoties uz 13. janvāra ielu nešķērsotu gājējiem atvēlēto priekšlaukumu Prāgas ielas pusē.
Konkursā piedāvāta autobusu organizācija ar iebraukšanu un izbraukšanu no Maskavas ielas puses. Maskavas ielas satiksmes organizācija sakārtota ar apļveida kustību, tā nodrošinot ērtu piekļuvi gan autobusiem gan pasažieriem un apkalpojošajam transportam. Autoostu paredzēts savienot ar dzelzceļa staciju, ieejas halles 3. stāva līmenī izbūvējot savienojumu ar dzelzsceļa peronu, kur plānots izveidot regulāri kursējošu vilciena posmu.
No esošās ēkas saglabāts četrsāvīgais apjoms, pārējās ēkas daļas demontētas, pamatojums — bīstamais pamatu pāļu stāvoklis ēkas divstāvīgajā daļā un ēkas vienstāvīgās daļas slīpie pārsegumi, kas demontējami, ja izbūvē vairākus stāvus. Veidota jaunu autobusu platformu divos līmeņos. Krastmalu paredzēts nostiprināt ar dzelzsbetona pamatu sienu kanāla applūšanas augstumā 2,5 m, vienlaikus nodrošinot kanāla malas pieejamību cilvēkiem 1,4 m augstumā.
Ēkas DR fasādē ārpus stiklojuma paredzēts uzstādīt manuāli regulējamas metāla žalūzijas, tādā veidā samazinot ēkas pārkaršanu vasaras laikā, un būtiski samazinot dzesēšanai nepieciešamo enerģiju. Ēkas DA fasādes stiklotās daļas risināts ar inovatīvu risinājumu iestrādājot ažūru alumīnija režģojumu starp divām fasāžu sistēmas stikla paketēm, kas atstaro saules radiāciju un neļaujo sildīt fasādes iekšējo stiklojumu, telpu, vienlaikus saglabā caurredzamību un telpu izgaismojumu, samazina nepiecišamību pēc mākslīgā apgaismojuma, kā arī nodrošinot pasīvo saules starojumu (siltumenerģijas ieguvumu) ziemas laikā, kad saules leņķis virs horizonta ir zemāks.
Pievienotajā Kārļa baseina attēlā, redzams, ka vēsturiski baseins un nocietinājumi veidoti taisniem un 45 grādu leņķiem; plānojot teriorijas attīstību, ņemta vērā vēsturiskā, skaidrā ģeometrija. Priekšlikumā iztaisnota zemes gabala robežas līnija, kas vilkta pilsētas kanāla ūdenī, kopējo gruntsgabala izmēru nemainot (jaunā robežlīnija shematiski atspoguļota). Sabiedrības interesēs paredzēta kanālmalas labiekārtošana, pieejamība gājējiem, velosipēdistiem, invalīdiem, laivu un kuģīšu piestātne, tieša piekļuve autoostas telpām, esošo apstādījumu sakopšanu un jaunu izveide. Iespējams samazināt projektēto telpu platību un autoostas ēku ierakstīt esošajā zemes robežas līnijā.
Lēmums, iztaisnot gruntsgabala robežu, sakņots arī ar konkursa nolikuma pielikumā, RVCSAP lēmumā: «Padome atbalsta konkursa rīkošanu par labāko risinājumu autoostas platformas nostiprināšanai un attīstīšanai. Pieļaujama Kārļa baseina samazināšana, ja tā ir tehniski pamatota, un sabiedrības interesēs tiek atttīstīta publiskā ārtelpa...»